אי-ספיקת לב היא מחלה המתפתחת על רקע ירידה ביכולתו של שריר הלב לתפקד ולהזרים דם למערכות הגוף.

הגורמים השכיחים ביותר להתפתחות הפגיעה בתפקוד הלב הם מחלת לב כלילית ועומס ממושך על הלב עקב יתר לחץ דם לא מאוזן. גם למחלות אחרות חשיבות רבה בהתפתחות אי-ספיקת לב – מחלות מסתמים, מחלות שריר הלב מלידה, דלקת שריר הלב ועוד.

שכיחות אי ספיקת הלב בעולם ממשיכה לעלות:

בשל העלייה הנמשכת בתוחלת החיים וכתוצאה מכך, עלייה בשכיחות של יתר לחץ דם ומחלה כלילית טרשתית, שהם גורמי הסיכון העיקריים לתסמונת זו.

התייעלות משמעותית בטיפול באוטם שריר הלב.

שני גורמים אלה מביאים ל"בעיה" חדשה – יותר ויותר קשישים מתים פחות מאוטם שריר הלב – וזה משאיר אותנו עם אוכלוסיית חולים שנצלה ממוות הקשור ישירות לאוטם שריר הלב, אך עם לב כושל – וכך עם חולים רבים יותר הסובלים מאי ספיקת לב.

תופעה זו של עלייה במספר החולים הסובלים מאי ספיקת הלב, ובמקביל עלייה במספר המוחלט של המתים כתוצאה מהמחלה ועלייה חדה בהוצאות הטיפול הרפואי, מכונה "כישלון ההצלחה" והיא משקפת למעשה את המחיר או את התוצאה של היכולת לגרום ליותר אנשים להישאר בחיים (אמנם חולים) ולהזדקק לאשפוזים, תרופות, לצאת ממעגל העבודה ובכך לגרום לנטל כלכלי אדיר על תקציבי הבריאות.

הבעיות העיקריות הנלוות לאי ספיקת הלב הן:

אי ספיקת כליות – אשר שכיחותה בחולים אלה היא בשיעור של כ-40%. אי ספיקת הכליות הולכת ומחמירה, בד בבד עם החמרת אי ספיקת הלב, כאשר אי ספיקת הלב מצידה תורמת להרעה בתפקוד הכליה. מצב המכונה – התסמונת הקרדיו-רנלית.

אנמיה – כביטוי למחלה כרונית מתמשכת וכן כביטוי לפגיעה בתפקוד הכליה. המחקרים הראשונים בנושא זה שנעשו במרכז הרפואי ת"א, ומחקרים נוספים בעולם כולו, הוכיחו שהאנמיה מביאה להחמרת אי ספיקת הלב ואי ספיקת הכליות ואילו תיקון האנמיה והחזרת ההמוגלובין לרמות שמעל 12g% מביאים לשיפור מצב החולים ולעצירת, או לפחות האטת, אי ספיקת הכליות. הטיפולים היעילים ביותר לתיקון האנמיה בחולים אלו הם מתן תוך ורידי של תכשירי ברזל והזרקה תוך ורידית או תת עורית של תכשירי אריתרופוייטין למיניהם.

במפגש נשוחח על נושאים אלו, גם בהתמודדות עם אי ספיקת לב חריפה וגם בהיבטים והטיפולים במצבים הכרוניים של המחלה.

בברכה,

ד"ר עידית דוברצקי מרי,

מנהלת המערך הקרדיולוגי, מרכז רפואי בני ציון חיפה, טכניון הפקולטה לרפואה 

 

 

תכנית הוובינר

20:00 - 20:20

חשיבות האבחון והטיפול בחוסר ברזל בחולי אי ספיקת לב

פרופ' אנדרי קרן

מנהל שירותי אי ספיקת לב, שירותי בריאות כללית מחוז ירושלים.מערך הלב, המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה עין כרם, ירושלים | כצט

20:20 - 20:30

שאלות ותשובות

20:30 - 20:50

אי ספיקת לב בספקטרום רחב במטופל הקרדיונלי

ד"ר עידית דוברצקי מרי

מנהלת המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי בני ציון, חיפה. הפקולטה לרפואה-טכניון, חיפה | אסטרהזניקה

20:50 - 21:00

שאלות ותשובות

21:00 - 21:20

תרופות אינוטרופיות באי ספיקת לב חריפה: למי? מתי?

ד"ר פאדל בחוס

מנהל טיפול נמרץ לב, המרכז הרפואי בני ציון, חיפה

21:20 - 21:30

שאלות ותשובות

הרשמה

הרשמה לוובינר

להרשמה לחצ/י כאן

חסויות